ściany szczelinowe

Ściany szczelinowe ułatwiają pracę w miejscach o ograniczonym obszarze. Na czym dokładnie polega usadowienie z pomocą ścian szczelinowych? Kiedy warto wdrożyć takie rozwiązanie? W dzisiejszym artykule przedstawimy prace budowlane, w których wykorzystano ściany szczelinowe.

Czym są ściany szczelinowe?

Ściany szczelinowe są powszechnie wykorzystywane w budownictwie. To konstrukcje, które stabilizują obiekt budowlany. Pełnią one funkcję ściany oporowej w głębokich wykopach lub przy fundamentowaniu głębokim. Ściany szczelinowe wykonuje się przy pomocy chwytaków, tworzą one wąskie szczeliny w gruncie, wykop stabilizowany jest przez ciecz tiksotropową lub zawiesiny polimerowe. Ten rodzaj konstrukcji jest przydatny przy głębokich, rozległych kilkupoziomowych fundamentach czy budowie stacji kolejowych.

Gdzie wykorzystano ściany szczelinowe?

Ściany szczelinowe mogą być wykorzystywane nawet przy ograniczonym obszarze, dlatego są tak często stosowane w budownictwie i geotechnice. Ściany szczelinowe przy dużych projektach wykonywał Keller, firma, która była m.in. odpowiedzialna za Tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli mieszkasz w Warszawie, to prawdopodobnie spotykasz takie zastosowanie na co dzień. Poniżej przedstawiamy listę znanych obiektów, przy których wykorzystano ściany szczelinowe.

Wisłostrada

Wisłostrada to trasa szybkiego ruchu przy lewym brzegu Wisły w Warszawie. Część Wisłostrady przebiega pod samą rzeką, a ulica pod ziemią ma 900 m długości. Podkop wykorzystuje grube ściany szczelinowe, to na nich opiera się cały tunel. Otwory umożliwiają swobodny przepływ wody pod tunelem od skarpy do Wisły.

Stacje i tunele metra w Warszawie

Część Wisłostrady, jak już wspomnieliśmy, wykorzystuje ściany szczelinowe. W ostatnich latach tunel posłużył do rozbudowy warszawskiego metra. Podziemny odcinek został połączony ze stacjami metra. Ściany pomiędzy stacjami metra Centrum Nauki Kopernik zostały przebite, łączą one tunele, jak i peron położony pod Wisłostradą.

Tunel pod Martwą Wisłą

To tunel, który jest częścią Trasy Sucharskiego, umiejscowiony jest poniżej ujścia Kanału Kaszubskiego. Przebiega pod dnem Martwej Wisły na głębokości 35 metrów, ma aż 1,5 km długości. Warunki gruntowe na obszarze historycznego ujścia Wisły były wymagające, firma odpowiedzialna za budowę postanowiła zabezpieczyć głębokie wykopy żelbetowymi ścianami szczelinowymi, miały one grubość 1,20 metra, a ich głębokość przekraczała 30 metrów. Przy komorach startowych i odbiorczych zastosowano 2 poziomy rozparcia ścian szczelinowych, przez nie wprowadzono włókno szklane, które ułatwiło wiercenie.

Pomorska Kolej Metropolitalna

Ściany szczelinowe zostały także wykorzystane przy budowie prawie 20-kilometorwej linii kolejowej, która łączyła gdański port lotniczy im. Lecha Wałęsy z Trójmiastem. Trasa kolejowa miała różne warunki gruntowe (mineralne i organiczne).  Wiadukt kolejowy WK 11 nad ulicą Słowackiego w Gdańsku został posadowiony na fundamentach ze ścian szczelinowych.

Tunel DTŚ Katowice

Drogowa Trasa Średnicowa, która łączy Katowice z Gliwicami, przebiega przez przejazd w okolicach śródmieścia Katowic. Ma on 660 metrów i powstał, by w celu uniknięcia nadmiernych korków przy skrzyżowaniach. Podziemna ulica składa się z trzech ścian szczelinowych (ich grubość wynosi 0,8 metra), są one jednocześnie stropem tunelu, jak i fundamentem. Sam tunel zaś jest wyłożony płytami betonowymi, które przesłaniają nawierzchnię ścian szczelinowych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]